FANDOM

Własne poziomyEdytuj

Jeśli szukasz informacji o tym w jaki sposób wgrać własne poziomy, skąd je można pobrać i jak w nie zagrać to zajrzyj na stronę o własnych poziomach. Ta strona jest poświęcona tylko i wyłącznie ich tworzeniem.

Trochę historiiEdytuj

EPSITEC w patchu do wersji 1.7 udostępnił możliwość tworzenia własnych poziomów. Wygląda to nieco inaczej, niż większość osób zapewne kojarzy. Nie ma żadnego edytora z widokiem 3D, cały poziom trzeba zrobić od podstaw. To znaczy - narysować mapę w programie graficznym, rozrysować ułożenie surowców, a następnie (najdłuższa i najtrudniejsza część) oskryptować.

Nie jest to takie proste, jakby się zdawało, ale EPSITEC najwyraźniej znowu zrobił to w celach dydaktycznych. Można się dzięki temu nauczyć jak zbudowane są poziomy w grach komputerowych, nauczyć się korzystać z wszelkich pomocy i dokumentacji (co już właściwie robi język CBOT), korzystania ze swojego programu graficznego, a także dostarczyć nam nieprzespanych nocy spędzonych nad rozmyślaniem i tworzeniem swojego poziomu :) Dało to o wiele więcej możliwości graczom, pozwolono nam realizować własne wizje np. kontynuacji.

Możliwość ta powinna przedłużyć żywot CoLoBoTa. Tak się rzeczywiście stało, ale nie na długo. Tworzenie poziomów w ten sposób jest zbyt skomplikowane. Potrzeba dużo czasu i cierpliwości, żeby uzyskać efekt, jakiego się chciało. Jest to po prostu zbyt mało przyjazne dla designerów i moderów, za mało "user-friendly". W innych grach edytory również dawały bardzo dużo swobody, ale miały także przyjazny interfejs, którego można było się nauczyć w góra miesiąc i odczuwało się satysfakcję z tworzenia nawet prostej, bezcelowej mapy. W przypadku CoLoBoTa przede wszystkim brakowało tej satysfakcji. Można się bardzo starać, myśleć, że nie popełniło się błędu, a po wczytaniu mapy okazuje się, że wszystko jest nie tak. Poza tym malejąca społeczność nie zachęcała nawet do spróbowania. Nic dziwnego. Artyści tworzą po to, żeby ktoś ich prace oglądał. W końcu największe, międzynarodowe forum zostało zamknięte.

To prawda, że stworzenie poziomu samo w sobie jest trudne. Trzeba mieć pomysł, umieć go zrealizować, dopracowywać w najmniejszych szczegółach. Jednak tutaj mógł być pomysł, można było umieć go zrealizować, ale zazwyczaj nie wychodziło. Ograniczenia silnika i złożoność. Byłyby łatwe do pokonania, gdyby nie malejąca społeczność.

Więcej na ten temat na stronie poświęconej historii CoLoBoTa.

Czy jest sens?Edytuj

Po tym niezywkle "zachęcającym" wstępie, pewnie zadałeś/aś sobie to pytanie. Odpowiedź nie jest do końca oczywista. W tej chwili trwają prace nad Colobot Gold będącym odświeżeniem starego CoLoBoTa. Na razie prawie nic nie wiadomo o zmianach, jakie ze sobą przyniesie. Oczywiście powinien zwiększyć popularność, a co za tym idzie społeczność fanów, innymi słowy będzie dla kogo tworzyć, ale czy starym sposobem? Prawdopodobnie tak, gdyż nie będzie czasu ani ludzi, żeby to zmienić, ale kto wie?

Patrząc przyszłościowo niesie to już ze sobą pewne doświadczenie, które może się przydać w przypadku innych gier. Sama idea tworzenia poziomów przecież jest niezmieniona, w każdym przypadku trzeba brać pod uwagę te same i często podobne do siebie kryteria np. trzeba wiedzieć jak zainteresować gracza, żeby się nie nudził.

Niestety, na to pytanie musisz sobie odpowiedzieć sam/a.

Spis treściEdytuj

Skoro to czytasz po tych niezbyt motywujących paragrafach, to gratulacje. Poniżej zostaną wymienione po kolei, od podstaw kolejne strony, które zawierają na ten temat informacje. Przydać się może znajomość języka CBOT, niekoniecznie na poziomie zaawansowanym, ale nie jest wymagana. Mimo to, zalecane jest najpierw się go dobrze nauczyć, gdyż może pewne kwestie znacznie ułatwić. Niestety, nie będzie to napisane w formie przyjaznego samouczka krok po kroku, a jako zbiór informacji, jak całe Wiki. Niemniej, z samą wiki można się jak najbardziej nauczyć. Powodzenia!

Podręcznik na Wikibooks

Na początek link do pobrania dokumentacji na temat tworzenia poziomów od EPSITECA (po angielsku): [1]

Właściwy spis:

Więcej z Fandomu

Losowa wiki