FANDOM

DefinicjaEdytuj

Wyrażenie - to kombinacja wartości (stałe dosłowne), zmiennych, operatorów, funkcji i nawiasów, wartościowana (inaczej: ewaluowana) zgodnie z regułami, która po zakończeniu wykonywania, zwraca pewną wartość. Tak jak w matematyce, wyrażenie jest reprezentacją jakiejś wartości.

NawiasyEdytuj

​int a = a * b - c + d % a * sin(alfa);

Matematycy w powyższym wyrażeniem nie mieliby większego problemu. Wystarczy zapamiętać kolejność wykonywania działań, czyli w programowaniu - priorytety operatorów. Jednak taka instrukcja wymaga chwili zastanowienia. Nietrudno także o pomyłkę. Jeśli nie chcesz tracić czasu na szukanie prawie niewidocznego błędu w swoim programie, to użyj nawiasów, aby dokładnie określić, które działanie ma być wykonane jako pierwsze.

int a = ( ( (a * b) - c ) + ( (d % a) * sin(alfa) ) );

Na początku może ci się to wydawać straszne, ale po przyzwyczajeniu będziesz doceniać takie zapisy. Dzięki wręcz przesadnej liczbie nawiasów wiemy dokładnie, które działanie zostanie wykonane pierwsze.

Akurat w przypadku wyrażeń zawierających tylko operatory arytmetyczne i funkcje matematyczne nie ma zwykle potrzeby czegoś takiego robić, ale już w instrukcjach warunkowych lub innych skomplikowanych wyrażeniach zawierających np. opretory logiczne jest to nieoceniona pomoc.

int i = 1;​
bool its_true = false;
object item = null;

if( ( ( !(its_true) == f() ) && ( (i+2) > 0) ) || ( !( ( item = radar(WayPoint) ) != null) ) )
 message("Powodzenie!");
else
 message("Niepowodzenie!");

Gdyby nie nawiasy, to wyrażenie warunkowe mogłoby się wykonywać zupełnie inaczej.

Wniosek: używaj nawiasów, gdy masz chociaż cień wątpliwości, co wykona się pierwsze. Poskutkuje to nie tylko mniejszą liczbą czasu spędzoną nad wyszukiwaniem błędów w programie, ale także jego czytelnością.​

Przydatne linkiEdytuj

Język CBOT

Operatory

Więcej z Fandomu

Losowa wiki